Skrivet av: Cecilia | 27 november, 2010

Bloggen – alla svensklärarinnors chans att ta plats

Kristina Alexanderson undrar i ett blogginlägg varför kvinnorna är så tysta. När nätverket dela bjöd in till ett chattseminarium var bara en av deltagarna kvinnor. Kristinas iakttagelse väcker eftertanke. Den svenska arbetsmarknaden är nästan lika uppdelad som en kyrka på 1800-talet och tekniken hamnar som bekant på manssidan. Lärarna sitter däremot oftast på kvinnobänkarna.

Att de relativt få män som valt att vara lärare, kastar sig över ett arbetssätt som uttalas informationsteknik är kanske inte så konstigt. IT ger männen en egen liten ”comfort zone” där de får uppskattning och cred. Med detta sagt, får vi kvinnor så klart inte överlåta IT i skolan åt männen.

 Därför gläds jag åt att svenskan, ett av skolans mest kvinnodominerade ämnen, också är det ämne där IT som ett pedagogiskt arbetssätt tar allt mer plats. För oss svensklärare är det inte en fråga om vi ska börja blogga med eleverna utan när. Verktyget är helt enkelt för bra för att kunna väljas bort. I det senaste numret av Svenskläraren (nr 4 2010) tar kvinnorna också plats. Camilla Nilsson, Hanna Jonasson och Kristina Alexanderson skriver varsin läsvärd artikel om sociala medier, fr.a. om bloggen, i skolan. Nyckelorden är publicera och kommunicera. Kan det bli bättre? Utnyttja nu tillfället alla svensklärartjejer! I en fortfarande mansdominerade värld har vi faktiskt en skyldighet att ta tag i möjligheten när den, som av en lycklig slump, ramlar ner i huvudet på oss.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: