Skrivet av: Cecilia | 2 februari, 2011

Kristina Alexanderson i MITT klassrum

Vilken lyx, att få ha Kristina Alexanderson i sitt eget klassrum. Inom ramen för projektet Ordbehandling och skrivkurs i år 7 fanns det möjlighet att bjuda in en föreläsare till workshop om källkritk och webb i skolan.

Igår kom hon och mötte mina klasser. Kristina pratade mycket, men eleverna hängde med. Nätet är ju deras arena. Kristina definierade en källa och påpekade att en bra källa alltid är relaterad till uppgiften som ska lösas. Är man intresserad av tonårsmode så är så klart en modeblogg en utmärkt källa. You Tube, wikipedia och googles var andra ämnen som diskuterades. Mest engagerade kanske ändå upphovsrätten till bilder.

-Vadå, får man betala skadestånd om man lägger upp sitt eget skolfoto på facebook?!

Jag är stolt över mina elever som hängde med och ställde smarta frågor och jag är säker på att de lärde sig mycket mer på kortare tid än om jag hade hållit i lektionen. Det är alltid roligt när eleverna får ge sig ut ”irl” och möta  världen, eller som igår när världen kom till dem.

Kristina är projektledare på Webbstjärnan och det för mig över på Annes och min redovisning om wordpress och webbstjärnan nästa gång. Webbstjärnans hemsida utgör en fantastisk resurs för oss som vill jobba med webb i klassrummet. Gå in här på resurser/ guider. Surfa runt bland guider och lärarhandledningar. Där finns mycket att inspireras av.

Till sist, ni läser väl Kristinas blogg? Idag ger hon sig in i skoldebatten, ett otroligt läsvärt inlägg. Det är tur att vi har lärare som Kristina som står upp för vår yrkeskår.


Svar

  1. Läste Kristinas blogg – håller med dig! Mycket tänkvärt om vad som egentligen är viktigt i skolan. Kul att du bjöd in Kristina till dina klasser!

  2. Har skickat några frågor och ideér till din edu-adress.

  3. Hej Cecilia
    Din blogg är mycket bra! Jag öppnar upp styrdokumentet ”Skrivkurs och ordbehandling” Ett så typiskt skoldokument – Risken är här så stor att lärare med kraven i ryggen helt stryper möjligheterna till omväxlande och inspirerande arbeten. Därför är det så skönt att se hur du väljer att ta dig an uppdraget och skapa utbildning som blir på ”riktigt” för dina elever. Styrdokumentet är på många punkter bra, frågan kvarstår dock hur lärarna väljer att lösa uppdraget. Du skriver att det fanns möjlighet att bjuda in en föreläsare till workshop, hur många lärare runt om i landets skolor skulle ta sig tiden att göra detta? Lägg där till att du knyter till dig en så bra och inspirerande person som Kristina Alexanderson gör att man blir glad. Mycket bra jobb! Jag vill så gärna att du illustrerar dina arbeten med elevarbeten på bloggen (så att den inte bara blir textuellt)

    Bra jobb!

    /Måns

    • Kul att du gillar det. Men jag blir lite frvirrad. Vad menar du med styrdokument? Jag har skrivit en projektplan dr jag skte pengar fr projektet och sedan har rapporterat i ”Skrivkurs och ordbehandling”. Jag har allts skapat mitt eget uppdrag och syftet r ytterst kad mluppfyllelse. Det r ocks detta projekt som jag eventuellt vill fortstta utveckla och ”skapa” vetenskap av.


Lämna ett svar till Cecilia Avbryt svar

Kategorier