Skrivet av: Cecilia | 23 mars, 2011

Resurser till Vår kommun 2

Sollentuna kommunhus. Foto Johannes Scherman Wikipedia.org

Alltså jag startar med en liten film som ligger på kommunens hemsida. Sedan får eleverna besvara några enkla faktafrågor som jag har gjort om Sollentuna kommun. Svaren hittar de på Wikipedia som hade en bra sida om kommunen och Sollentuna kommuns egen hemsida. Detta ger förhoppningsvis tillräckligt med förfördtåelse så att eleverna kan hänga med på genomgången om hur kommunen styrs. Antingen gör jag en Power Point eller så tar jag den snabba vägen och gör en tankekarta på tavlan. Fördelen med den senare är att den är mer interaktiv och dynamisk.

Bilder är annars en av de resurser som jag använder mest i min undervisning. Nu har jag också satt ihop enliten mapp med bilder från Sollentuna både sådana jag har tagit själv och andras. Bilderna änvänder jag som stöd vid genomgångar, ofta lägger jag in dem i en Power point. Högst tre ord per bild brukar jag tänka. Jag lägger också upp alla PP i en mapp på intranätet så att eleverna kommer åt dem. På sistone har de börjat fotografera bilderna med sina Iphones istället. Den här gången ska eleverna få tillgång till bildmappen eftersom en av arbetsområdets fördjupningsuppgifter blir att göra en reklamaffisch för kommunen.

När jag använder nätet som resurs brukar jag försöka plocka ut ett antal relevanta sidor som eleverna ska besöka för att lösa vissa uppgifter (se ovan). På det viset spar vi tid. Eleverna lär sig samtidigt att söka på en sida och inte bara planlöst surfa runt.

Nätet som resurs är också en färskvara. Länksamlingar åldras snabbt och måste uppdateras regelbundet.  Ett annat problem är att de är för generella. Man får klicka och klicka för att hitta det som är bra just för mitt ämne och årskurs. Dessutom ska resursen passa in i mitt pedagogiska tänk. Därför måste man hela tiden hålla sig uppdaterad och surfa runt för att hitta det som är bra just nu. Oftast går det fortast att hitta bra resurser genom att googla direkt på det man vill ha. Men det hindrar inte att det finns fantastiska länksamlingar därute som man med lätthet jkan surfa runt på  i timmar.

Mitt bidrag till alla lärare i samhällsvetenskapliga ämnen kommer här.

Ulf Jämterud har skrivit en bok om digital kompetens i undervisningen och trevligt nog har han lagt till en diger länksamling på en separat webbplats – en jättebra sammanfattning av vad som finns därute just nu både inom ikt allmänt och inom våra SO-ämnen. 

 Ulfs länkar till boken ”Digital kompetens i undervisningen

Digitala läromedel tycker jag är svårt. Förutom några enkla kartprogrogram så använder jag inte det. Samma sak med dataspel. Jag har kollat upp en del fr.a. de som Ulf tar uppi sin länksamling men det är svårt att hitta något som verkligen klickar. Det kan bero på att mitt eget dataspelande inskränker sig till ett parti tetris då och då. Dataspel i undervisningen är något jag gärna hade lärt mig mer om på den här kursen, men det är ju så mycket som är roligt.


Svar

  1. Hej!
    Håller med dig om att det krävs en hel del för att utnyttja digitala lärresurser på ett bra sätt. Som du skriver behöver de ju sättas in i ett sammanhang och ett pedagogiskt tänk. Kan man som lärare hitta relevanta och aktuella sidor bidrar det ju naturligtvis till undervisningen.


Lämna en kommentar

Kategorier