Skrivet av: Cecilia | 15 april, 2011

Anne Bamford på skolan

Vi har utbildningsdagar på Helenelundsskolan och igår föreläste professor Anne Bamford . Anne forskar om de estetiska ämnena betydelse för skolan. Hon brukar tala om en ”wow.faktor”

Anne började med att stödja sig på FN-deklarationen som säger att alla har rätt att delta i samhällets kulturella liv och uppleva konsten. Regeringar måste alltså satsa på kultur till alla medborgare. 

I skolan borde dessa estetiska principer användas i allt vi gör. För det första borde alla elever  ha estetiska ämnen, som bild, under hela sin skoltid. Här har Sverige alltid legat bra till men den nya gymnasiereformen gör att vi riskerar att halka ner i statistiken. För det andra borde alla få utbildning via konsten, t.ex. genom litteratur eller musik. Konsten självt kan också ge kunskapen. Inget kan exempelvis få dig att förstå kärlek som en sång. Till sist menar Anne att undervisning i sig kan utvecklas till en konst.

Hur når man resultat? Vad fungerar? Anne kopplade sin egen forskning till McKinseyrapporten.

  • Samarbete och partnerskap mellan lärare
  • Flexibla organisationer. Här ligger Sverige bra till.
  • Tillgänglighet för alla. Det är fint att skolan har en kör men var sjunger de som inte ”kan” sjunga?
  • Reflektion och utvärdering måste till
  • Ett lokalt perspektiv är också bra att ha.
  • Lokala utvecklingsprojekt och metoder baserade på forskning
  • Använd estetiska lärprocesser
  • Ta risker och våga misslyckas

Jag tycker att lgr11 och den nya skollagen verkar ha tagit fasta på både Annes och McKinseys framgångsfaktorer. Vi får exempelvis en skola vars undervisning ska utgå ifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. Vi får alltså inte längre lov att testa nya inlärningsmetoder på våra barn utan att ha forskningen i ryggen. Förhoppningsvis betyder det också att metoder som fungerar snabbt når alla barn. Det svåruttalade entreprenöriella lärandet greppar ju också över flera av punkterna.

Anne pratade sedan om vikten av ”creative outputs”. Här saknar jag ett svenskt ord. Produkt? Eftersom vi har lånat in input föreslår jag att vi också tar output. Att skolarbetet leder fram till en output som visas upp och diskuteras tror jag är jätteviktigt. Att eleverna exempelvis skickar in sina insändare till en tidning som publicerar dem höjer både motivationen och kvaliteten. Här här kan alla lära mycket av de pratiskestetiska ämnena som alltid har jobbat med outputs. Jag är övertygad om att webbplatser och bloggar kommer att bli en viktig arena för alla nya outputs.

Vi lärare som lyssnade fick också utföra små övningar med syftet att skaka liv i vår kreativitet. En kreativ process har samma effekt som en orgasm på hjärnan påstod Anne. Och med tanke på allt glada småprat och fniss som fyllde aulan efter att vi alla hade gestaltat texten i en lyckokaka så verkar det ligga något i det 🙂

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: